Festivals zitten in ons DNA. Van Koningsdag tot Lowlands: wij Nederlanders weten hoe je feestviert. Waarom zouden we dat enthousiasme niet meenemen naar de werkvloer? Een bedrijfsfestival is dé manier om je collega’s te verrassen met een originele, verbindende én onvergetelijke zomerborrel.
Twijfel je nog? Hieronder lees je vier praktische redenen waarom een bedrijfsfestival deze zomer een uitstekend idee is, mét tips om het goed te organiseren.
1. Geschikt voor iedereen binnen je organisatie
Hoe zorg je dat iedereen het naar z’n zin heeft? Dat is één van de grootste uitdagingen bij het organiseren van een bedrijfsfeest. Smaken verschillen en bij een bedrijfsevent wil je natuurlijk wel dat iedereen een leuke dag heeft. Van stagiair tot directie. Een festival biedt de ideale oplossing, omdat het zo veelzijdig is.
Zo pak je dat aan:
- Stel een gevarieerd programma samen: van DJ tot akoestische live-act, van creatieve workshops tot sportieve spellen.
- Zorg voor genoeg keuze in eten en drinken: denk aan foodtrucks met verschillende keukens (ook vega/vegan), een barbecue of ga rond met heerlijke verschillende hapjes.
- Creëer verschillende zones: dansen, loungen of bijpraten, iedereen kan zelf kiezen waar hij of zij zin in heeft.

2. Versterk het teamgevoel op een ontspannen manier
Een bedrijfsfestival is dé plek om elkaar beter te leren kennen, zonder vergadertafel ertussen. Collega’s komen in een andere setting samen en dat levert vaak verrassende connecties op.
Zo doe je dat:
- Kies voor een locatie dichtbij of op het eigen terrein, zodat het vertrouwd voelt.
- Plan activiteiten die samenwerking stimuleren, zoals teamgames of mini-workshops.
- Zorg voor vrije tijd in het programma, zodat mensen ook spontaan contact kunnen maken.
3. Boost de energie in je organisatie
Een goed getimed bedrijfsfestival geeft je team een energieboost. Begin je de zomer met zo’n event? Dan gaan mensen met een goed gevoel de vakantie in. Organiseer je het juist als terugkom moment? Dan trap je het najaar positief af.
Praktische tips:
- Kies het juiste moment in het jaar, bijvoorbeeld net na een drukke periode of vlak voor de zomerstop.
- Zorg voor positieve verrassingen: een bekende spreker, onverwachte act of persoonlijk bedankmoment werkt motiverend.
- Maak het visueel aantrekkelijk: denk aan aankleding, signing en fotobooths. De beleving begint bij wat mensen zien.
4. Laat zien dat je je medewerkers waardeert
Een festival laat zien: “we doen moeite voor elkaar”. Niet zomaar een borrel met bitterballen, maar een echte ervaring. Dat geeft medewerkers het gevoel dat ze ertoe doen en dat werkt door in loyaliteit en werkplezier.
Zo laat je je waardering zien:
- Personaliseer het event: denk aan herkenbare elementen uit de organisatie of persoonlijke accenten.
- Maak het laagdrempelig maar bijzonder: het hoeft geen megaproductie te zijn, zolang het goed georganiseerd is en aansluit bij je mensen.
- Laat medewerkers meedenken over de invulling of het thema, dat vergroot de betrokkenheid.
De zomerborrel anno nu: een beleving met impact
Een bedrijfsfestival is veel meer dan een feestje. Het is een investering in je mensen, je cultuur en je organisatie. Het brengt collega’s dichter bij elkaar, geeft energie én laat een blijvende indruk achter. Mits goed georganiseerd, natuurlijk.
Evi’s tips voor een geweldig zomerevenement:
- Zorg ervoor dat je helder hebt wie je doelgroep is en wat het doel is van je zomerborrel. Wat vinden je medewerkers leuk? Sluit hier je programma op aan. Heb je te maken met verschillende culturen binnen jouw organisatie? Zorg dan dat er met elke cultuur rekening wordt gehouden.
- Regisseer de uitkomst die je wil: met een aantal kleine dingen kun je mensen al in een bepaalde sfeer krijgen. Met een mooi woord noemen we dat verwachtingsmanagement. Wil je een dansfeest? Zet dan op je uitnodiging dat mensen hun dansschoenen aan moeten trekken. Spreek je verwachting op een leuke manier uit naar je doelgroep.
- Een te grote ruimte voelt al snel ongezellig aan, terwijl een te kleine ruimte voor irritaties zorgt. Zorg dus voor een goede inrichting van je locatie, of het nu een interne of externe plek is. Een goede balans tussen ruimte en gezelligheid maakt een wereld van verschil voor de beleving van je evenement.
- Voeg persoonlijke elementen toe waar je medewerkers zichzelf en de organisatie in herkennen.
- Zorg dat er een moment is waar iedereen bij wil zijn. Zo is iedereen aanwezig op het gewenste tijdstip. Sluit ook af met iets verrassends, zodat je gasten langer willen blijven.
- Geef iemand een hoedje en hij is een totaal ander mens. Je leert je collega’s op een totaal andere manier kennen wanneer je bijvoorbeeld zorgt voor een leuke glitterbar en kleurrijke gadgets.
- En vooral: zorg ervoor dat alles klopt en dat het tot in de details geregeld is, van aankomst tot afscheid.
Klaar om van je zomerborrel een festival te maken dat nog lang in de hoofden én harten van je collega’s blijft hangen? We denken graag met je mee!